Tuesday, March 15, 2022

Waar moet je op letten bij zoekwoorden onderzoek voor SEO

Wat is zoekwoordonderzoek en waarom is het belangrijk voor SEO

Zoekwoordonderzoek is het proces van het vinden van trefwoorden die relevant zijn voor je bedrijf en die een hoog zoekvolume hebben. Door je op deze zoekwoorden te richten kun je je kansen vergroten om hoger te scoren in de zoekmachine resultaten pagina’s (SERPs), wat tot meer verkeer en conversies kan leiden. Voor je bezig gaat met linkbuilding kun je dus ook het beste eerst zelf een zoekwoorden onderzoek doen om er achter te komen waar je je op moet richten.

Hoe doe je zoekwoordenonderzoek

Er zijn een paar verschillende manieren om aan trefwoordonderzoek te doen, maar een van de meest effectieve is het gebruik van een hulpmiddel als Google Keyword Planner (Let op: Je hebt een Google Ads account nodig om hiermee te kunnen werken). Met dit hulpmiddel kun je kernwoorden invoeren en ideeën opdoen voor andere relevante termen waarop je je kunt richten. Andere tools die je kunt gebruiken zijn:

Zoekwoord.nl (laagdrempelig en gratis)
Ahrefs (de beste tool maar duur)
Ubersuggest (3 zoekwoorden per dag gratis. Daarna betaald)

De verschillende soorten trefwoorden waarop je kunt mikken

Er zijn een paar verschillende soorten trefwoorden waarop je je met je SEO-inspanningen kunt richten. Deze omvatten:

Short-tail zoekwoorden: Dit zijn termen van een of twee woorden die heel algemeen zijn en een hoog zoekvolume hebben. Bijvoorbeeld: Fiets

Long-tail zoekwoorden: Dit zijn zoektermen die bestaan uit drie of woorden meer die meer specifiek zijn en een lager zoekvolume hebben. Bijvoorbeeld Batavus Heren fiets

Het evalueren van potentiële trefwoorden

Als je eenmaal een lijst van potentiële sleutelwoorden hebt, is het belangrijk ze stuk voor stuk te evalueren om er zeker van te zijn dat ze goed bij je bedrijf passen. Er zijn een paar factoren die je zult willen overwegen, zoals:

Zoekvolume: Het aantal mensen dat maandelijks naar het trefwoord zoekt.

Hoeveel zoekvolume een goed aantal is hangt samen met hoeveel je product kost. Duurdere zaken zoals een diamant of een machine voor in een fabriek hebben doorgaans minder volume omdat ze niet bereikbaar of niet interessant zijn voor een grote doelgroep.

Als je doelgroep heel klein is dan kan een zoekvolume van 10 soms interessant genoeg zijn om te targetten terwijl als je doelgroep heel groot is het juist wel eens niet interessant kan zijn om je te richten op een keyword met een volume van 100.

Concurrentie: Het aantal andere bedrijven dat op hetzelfde zoekwoord probeert te scoren in Google.

Als de concurrentie op een zoekwoord heel hoog is dan kun je je afvragen hoeveel moeite je moet doen om op dat zoekwoord in de top 10 te komen.

Als er een alternatief is met minder concurrentie dan kan het slim zijn om eerst dat zoekwoord te targetten.

Relevantie: Hoe relevant is het trefwoord voor je bedrijf.

Als je een kledingzaak hebt dan is het nutteloos om je te focussen op een zoekwoord wat niet zoveel met je site/bedrijf te maken heeft. Google zal je doorgaans niet belonen voor je inzet als het zoekwoord niets te maken heeft met het onderwerp van je eigen site. Dus kun je je beter focussen op een zoekwoord wat echt te maken heeft met je site.

Moeilijkheid: De moeilijkheid om voor het trefwoord in Google te scoren.

De moeilijkheid heeft te maken met concurrentie, maar ook met of een zoekwoord te maken heeft met zogenaamde ‘Your money or your life’ zaken.

Zoekwoorden die te maken hebben met financiën of met gezondheid zijn moeilijker omdat Google eerst zeker wil zijn dat je site een betrouwbare bron van informatie is. Het is dus moeilijker om er tussen te komen dan een zoekwoord wat te maken heeft met luchtigere zaken zoals een schilderij of een boek.

Zoekwoorden op je website en inhoud gebruiken

Als je eenmaal een paar doel-zoekwoorden gekozen hebt, is het belangrijk om ze op je website en in je inhoud te gebruiken. Je kunt dit op een paar verschillende plekken op je pagina doen

  • In de titel van je pagina
  • In de hoofdtekst van je tekst
  • In de metagegevens van je pagina (meta omschrijving)- In de alt tekst van je afbeeldingen
  • In de URL’s van je pagina’s
  • In de H1/H2/H3 kopjes van je pagina

Conclusie over zoekwoorden onderzoek doen

Zoekwoordenonderzoek is een van de belangrijkste aspecten van SEO, en het is iets wat gedaan moet worden voor er andere stappen ondernomen worden. Door de juiste trefwoorden te vinden waarop je je kunt richten, kun je je inspanningen richten op het scoren op termen die de potentie hebben om meer verkeer en conversies op te leveren.



source https://powerseo.nl/waar-moet-je-op-letten-bij-zoekwoorden-onderzoek-voor-seo/

No comments:

Post a Comment

Overzicht Google Search operators

Operator Uitleg “zoekwoord” Gebruikt dit om precieze overeenkomsten te krijgen. OR Zoek op het ene woord OF het andere. Hierme...